Nathalia. Manusutkast och kaféskrivarromantisering

Kaffe, sorl och en dator.

Ensamlunchen är bland det absolut bästa jag vet. Det är nästan som en ritual. Jag sätter mig gärna i ett hörn, så att jag ser ut över alla andra men jag själv smälter in i miljön.
Det finns absolut en viss charm i att det är just bokmanus som jag skriver på bakom min lilla skärm (som med min nya dator i ärlighetens namn inte är så liten). Romantiseringen av
att skriva på café vet inte begränsningar i vår samtid, enligt utsago skrev J.K Rowling den första boken om Harry Potter och hans vänner på kafé medan hennes lilla bebis sov i vagnen.
Arbetslösa Rowling som var ensamstående mamma och hade självmordstankar, där satt hon och pysslade med något som skulle ändra inte bara hennes värld utan en hel värld.
Här är vi samma, aldrig någonsin kommer vi att vara samma på någon annan plats. Här, med fingrar mot tangentbord, smaken av kaffe som blivit bittert mot gommen, här är vi lika. Jag
kan satsa pengar på att också hennes kaffe kallnat medan hon skrivit men att hon druckit upp det ändå, vissa gånger utan att ens märka att det kallnat.

 
 

Men hur gör jag då?

Efter att jag har beställt så placerar jag ut min dator och gör iordning. Öppnar dokumentet och skummar igenom de senaste sidorna för att få lite inspiration. Sen är det dags för första skrivdelen,
jag har längtat. Skriver ofta i rasande fart här, snart kommer ju maten. Finns ingen tid att slökolla sociala medier.

När maten kommer så sätter jag på en podd och njuter av att vara ensam. Äter lugnt.

Sen är det dags för nästa vända, skriva, läsa om, fixa och fundera.
Innan kaffet.

 

 
 

…och så fortsätter det.

Just idag skriver jag på ett manusutkast. Jag har fått äran att läsa en termin manusutveckling på Luleå Tekniska Högskola i vår och det kräver sin förberedelse. En manusbeskrivning ska lämnas in snart
och jag behöver jobba med mina karaktärer, vad är historien jag vill förtälja? Jag vet men ni vet inte och nu måste jag få det på pränt, det måste ut.
Sen finns det vissa delar som är svårt, nödvändigt ont. Hur gamla är mina karaktärer? Har de husdjur? Bryr de sig om klimatet?
Vissa saker som kanske aldrig ens skrivs ner i boken men som behöver finnas.
Visste ni förresten att Dumbledore var homosexuell?
Någonstans i en manusbeskrivning, i JK Rowlings huvud eller på ett faktiskt papper/dokument, så står det att Albus Dumbledore
är gay. Bara ett exempel på information som finns där i bakgrunden. Vet man det så läsas en del av hans tillbakablickar på ungdomsåren på ett annat sett,
men man behöver inte veta det för det står inte någon av böckerna.

Det här är början på vad jag hoppas kan bli min andra roman. Första gången jag skriver ett manusutkast. Hur gör Kim?
Jag skickar iväg frågan till henom: 

 
 
Hur gör ni?
 
 
//Nathalia Erlgren