Innehåll utan marknadsföring är som kärlek utan kyssar
Det finns en del brillianta människor runt om i världen. Som är i toppen av sin bransch oavsett om det är författarskap (som J.K Rowling) eller politik (som Barack Obama) eller inom nöjesbranschen (som Ellen Degeneres).
 
Runt alla världens brillianta människor så finns också den synen på att de är just, brillianta. Att de vaknade upp en dag och var så jäkla bra på det som de gjorde. Myten ligger i att det inte fanns någon egentlig nyckel till deras framgång utöver deras hårda arbete inom sin bransch och att de har haft tur. 

 
År 2016 så var det dags för val och där var Donald Trump. Ett helt liv av att vara kändis hade gjort att han nu hade möjlighet att bli president. Något som det hade lobbats för sedan 70-talet, finns en fantastisk och lika mängder skrämmande dokumentär om det på Netflix som heter "Get me Roger stone".
 
Isabella Löwengrip har ett skönhetsbolag där deras populäraste produkt säljs i snitt var tredje minut. Jag har själv hennes schampo och balsam i badrummet. Hennes skönhetsprodukter säljs på alla apotek i Sverige och många av dem har hennes produkter på display så att de syns direkt när du kommer in i butiken, tillsammans med en bild på henne. 
 
Camilla Läckberg var en av de första som såg ovanstående mönster. De som sticker ut från mängden är de som bryr sig tillräckligt för att sälja hela paketet. Det vill säga, sälja sig själva. Vara transparanta. med sin kamp men också med sina framgångar. Trump blir anklagad för saker och trots att de många gånger är sanna och han är ett svin, rent utsagt, så har han ett gäng följare som tror fullt ut på honom för att han "säger det som det är". 
 
Isabella Löwengrip var känd som Blondinbella och startade flera företag som krashade, elva bolag om jag inte minns fel. Hon har en uttalad strategi om att hon vill ha företag inom allt som hennes läsare kan ha nytta av, och hennes läsare är kvinnor i medelåldern. 
 
Trump, Obama, Läckberg, Ellen Degeneres och Isabella Löwengrip har en sak gemensamt. De bryr sig om sin marknadsföring, de kan retorik, de är närvarande på sociala medier, i traditionella medier och de gör saker som inte är vad som förväntas av dem. Obama gjorde en mick-drop i kongressen. Läckberg var med i Lets Dance, Isabella Löwengrip skriver allt om sitt liv på en blogg för att sälja mer schampoo, kläder och föreläsningar. 
 
De har alla en kärna som inte är det som de säljer. Läckberg är inte endast en författare som sitter på sin kammare, hon är en bloggerska med blått hår som dansar och är med i olika program, Trump är inte endast president utan är ständigt ute och petar i allt han kan, Ellen har en show varje dag och hon tar ständigt tillfället i akt att ge saker till de behövande och också att kommentera viktiga händelser. Hon har till exempel uttalat sig om Trump på ett väldigt starkt sätt, där hon drar liknelser mellan muren som han vill bygga och en mur som hennes karaktär Doris ur Hitta Doris (Nemo 2) vill överkomma. Obama blir intervjuad i olika TVshower där han berättar om vad han gör nu, såg honom nyligen på Netflix i Lettermans "My next guest needs no further introduction"
 
Sociala medier har ritat om kartan för hur vi lever och vi är bara i början, vi vet ännu inte hur mycket. 
Kanske kan man av detta tolka det som att det endast är marknadsföringen som spelar roll men det stämmer inte heller, man måste ha ett bra innehåll, det är kombinationen. Trump har bara marknadsföringen och åsikterna men han kommer aldrig att få det erkännandet som han så desperat vill ha, för att han saknar bra innehåll, han har ingen kärna. 
 
Vad vi vet, det är att om vi vill överleva som författare eller musiker eller egentligen vad som helst som är beroende av försäljningssiffror eller opinion, så behöver vi ha en närvaro på sociala medier. Och vi behöver ha en strategi. Och utöver det så behöver vi kommentera och engagera. Läckbergs medverkan i Lets Dance skapar en debatt och hennes försäljningssiffror ökar. 
 
Och tänk, vad bra det går för Annie Lööf nu för tiden, förresten. Inte kan det väl ha något med att hon börjat hänga en del med bloggerskor och superentreprenörer. För det kan väl aldrig vara så att Centerpartiets ökande siffror har något att göra med att hon dyker upp på Hannah och Amandas instagram och käkar väldokumenterade luncher med Isabella Löwengrip