Önskeinlägg: Hur får man sig själv att börja skriva?
Igår fick jag frågan: hur gör man för att börja skriva?
 
I förra veckan lyssnade jag på podden "Armchair expert". I avsnittet med Zach Braff (JD från scrubs) så pratar de om skrivande. Zach säger att det är en viljekamp varje gång, så fort tid för skrivning frigörs så vill hans hjärna avleda honom, hitta vad som helst annat att göra. Han berättade också att en av hans bästa vänner, som också skrivit stora delar av Scrubs, säger "Det finns inget värre än att skriva och inget bättre än att ha skrivit". 
 
Jag tänker sätta det som nummer 1. 

1) Att skriva kräver ett jävlar-anama, ibland även ett självhat. Ett "Nu jävlar sätter du dig ner och skriver". 
 
När jag skrev mitt första bokmanus så gjorde jag det omgiven av tvätthögar och smutsig disk. Min dotter gick femton timmar i veckan på förskolan och de femton timmarna skrev jag. När hon var hemma så funderade jag ut vad jag skulle skriva. Jag fick kommentarer av äldre släktingar om att det var viktigt att hålla rent hemma och att dammsugning var viktigt, men om jag hade dammsugit hade jag inte haft mitt första bokmanus stående hemma i bokhyllan nu. Så enkelt (och svårt) är det, jag hade inte tiden till att göra båda. 
 
Nej, det bokmanuset går inte att hitta någon annanstans, jag behövde få det ur mig för att kunna lära mig. En dag kommer jag att skriva om det och göra det rättvisa, jag måste bara öva mer först. 

2) Placera dig själv i skrivbubblan. 

Har du facebook så gå med i skrivgrupper. Skrivgäris, Litteraturgäris och Författare på facebook är jag med i. 
De gör att mitt flöde är fullt av skrivande personer. Jag lär mig av deras frågor, ibland har jag svar för att jag gått igenom det själv och ibland kan jag själv ställa frågor. 

Har du instagram så följ skrivande människor. Jag och Kim heter @skrivardoden, kika vilka vi följer för inspiration, har massor utav fantastiska människor där. 

3) Läs och inspireras

När jag skrev "Och du var himlen jag föll från den dagen", det där manuset som nu står i min bokhylla, så var jag väldigt noga med att inte sno. SÅ till den milda grad att jag helt slutade läsa under skrivprocessen, av rädsla för att sno omedvetet.  Bara det att all litteratur, och egentligen allt annat också, bygger på varandra. Det går att sätta all samtida litteratur i ett modernt perspektiv och se en helhet. Att skriva i sin bok att "Det kom in en smal kvinna med svart hår som var helt fantastisk på datorer men hade svårt för sociala interaktioner", betyder ingenting för vissa, för andra är det en solklar Lisbet Salander. Det är en igenkänningsreferens och den är inte bara helt okej att skriva, den uppmuntras! Det får läsaren att bli mer engagerad.  
Vi lär oss genom att sno, böja saker till vårt eget. Om två människor har exakt samma bokidé så blir det ändå två helt olika böcker. 


4) Skriv

Att vara en skrivande person behöver inte betyda att du skriver böcker. Du kan skriva anteckningar i telefonen, dagbok, dikter på kuvert. Att gå från att alltid välja dammsugaren över att skriva till att skriva en bok leder tyvärr ofta inte till ett speciellt läsbart resultat. 
 
Du måste öva. Så skriv. Varje dag. Ladda ner en anteckningsapp till telefonen och skriv i den. Prova att skriva en novell när du har tid. Tillåt dig själv att skriva dåligt för att hitta när du skriver bra. Hitta ditt skrivspråk.
Fundera över vad du har för berättelse. Prata om den med folk, utveckla den. Ta in frågorna du får. 
När du skrivit novellen prova att redigera den. Skriv en ny och skriv den enligt den dramatiska kurvan ovan. 
Märker du skillnaden?

5) Läs skrivböcker av författare du tycker om.
Sist men inte minst. Om du ska ha en bok om skrivande i din bokhylla så rekommenderar jag själv
Stephen Kings "On writing". På svenska heter den "Att skriva", kom i nyöversättning förra året. Den är lättläst och välskriven. 


Att börja skriva är inte lätt. Det är en av de svåraste sakerna man kan göra eftersom det är så lätt att göra precis allt annat. Du kan. Nu är det din tur, inte imorgon. Våga!
 
 
/Nathalia