Do something worth writing about

För ungefär ett år sedan så nynnade jag ständigt på The Ballroom Theives 'Bees', och just ovanstående citat som i deras låt gick "I once read that I should write something worth reading
Or I should do something worth writing about". 

Det är ett citat som kommer tillbaka till mig. Jag studerar, som de som aktivt följer den här bloggen vet, 
en skrivtermin. Det innebär att jag får folk som läser delar ur mitt manus och ger respons. Det innebär också att jag måste göra detsamma. 
 
Stephen King skriver i sin bok "On writing" att det inte handlar lika mycket om vad du skriver som hur du skriver. Ditt skrivspråk är helt enkelt viktigare än berättelsen. Jag kan hålla med honom i sak men tror samtidigt att det är få förunnat att vara så bra. Jag tror också att när man är så bra så har man tillräckligt med erfarenhet under bältet för att det ska bli en historia värd att berätta oavsett om det var ens avsikt eller inte. 
 
En person i min omgivning har flera gånger uttryckt en vilja för att jag ska avvakta med min skrivdröm, inte för att hen inte tror på mig som skrivande person utan för att jag är för ung (Fyller 26 nu i dagarna). Jag har precis insett vad den förmaningen egentligen betyder och det är del två ur citatet i början, jag behöver enligt hen göra något värt att skriva om. För att kunna skriva om liv så måste man leva eller iallafall ha levt, för att skriva en bok utan en egentligen berättelse som debutant är helt omöjligt. 

 I det håller jag med hen om en sak: 
DU KAN INTE BYGGA EN FÖRFATTARKARRIÄR GENOM ATT DEBUTERA MED DIN SJÄLVBIOGRAFI SOM HANDLAR OM 'LIVET'. 
 
Ursäkta mina starka känslor i ämnet. Nu har jag läst självbiografi efter självbiografi av unga människor som vill berätta om sitt inga liv. Med meningar som "Mamma fattade inte att jag var vuxen fast jag faktiskt fyllt 21". 
 
Och mitt råd här är skriv, och skriv lite mer. Läs en skrivtermin om du vill men kanske inte en manusutvecklingstermin för du har inget innehåll. Skriv en bok om din katts liv hellre. För man kan inte skriva en självbiografi om ett pågående liv med självinsikt. Jag skulle inte kunna skriva en självbiografi om mitt liv 2018 för jag har inga svar, jag är mitt i det. 
 
Att skriva en självbiografi är absolut vanligt, men ofta med en mening. 
 
Missförstå mig rätt, jag har gjort detsamma. Den första romanen jag skrev var en form av hybrid av en självbiografi, den var inte mitt liv men samtidigt så fanns det tillräckligt med brist på självinsikt kring huvudpersonen att den skulle bli olidlig för läsare att ta sig igenom. 
 
Man kan vara för ung för att skriva en bok, men det har ingenting med ålder att göra. Två saker måste man lära sig innan man börjar skriva. 1) Så länge inget har hänt dig som är exceptionellt så är du inte intressant nog att skriva en bok om. 2) Ditt liv är inte speciellt, även om du väljer att skriva annat än en självbiografi så måste du förstå att din läsare kan läsa mellan raderna, skriv inte ut allt.
 
Missförstå mig rätt, jag tror att alla människor som vill skriva en bok bör göra det. Alla som vill skriva en självbiografi bör göra det med, alla har en historia. Men för att kunna skriva sin historia så behöver man ha självinsikt nog att hitta den och att kunna problematisera den. 

En av tre svenskar vill enligt utsago skriva en bok och jag tror att den marknaden skulle kunna finnas, för att det skulle innebära att en av tre svenskar skulle behöva läsa sig till att bli bra skribenter. Men värdera ditt skrivande högt nog för att leva tillräckligt mycket för att lära känna andra människor, så att du skriver på ett sätt som läsaren kan förstå. 
 
Tänkte lite på saker jag gjort för författarskapet det senaste året: 
1, Gick fram till en grupp främlingar i en park och frågade om jag fick fika med dem. 
2, Följde med och dumpstrade med främlingar från en facebookgrupp mitt i natten en vardag. 
3, Gick med i en bokklubb som ses för att diskutera litteratur och dricka vin. 
 
Allt ovanstående låter som saker vem som helst kan göra, men det är saker där jag varje gång tänkt att det är för berättelsen, för att utsätta mig för nya saker som ger mitt arbete något. 

Öva så att du skriver tillräckligt bra oavsett vad du skriver, hitta ditt författarjag. Samtidigt, lev så att du hittar en berättelse värd att berätta.
 
Tänk inte att du vill bli författare och börja skriv på din bok, lyssna efter berättelsen som vill ut inom dig.